Replika historického modelu Bulldozer 1945
Model postavil Jerry Stoloff v USA v roku 1945. Jeho originál bol poháňaný spaľovacím motorom Ohlsson 23 SP a jednalo sa o voľný model.
Plán na tento model objednal kolega z klubu z modelárskeho časopisu a keď mi ho ukázal vo svojej dielni hneď som mal záujem si ho postaviť. Model má jednoduchú celobalzovú konštrukciu a zdalo sa, že bude spestrením môjho lietadlového parku. Našiel som v ňom veľmi vďačný model, s ktorým dokáže lietať i úplný začiatočník. Keďže som mal rôznu výbavu na elektrolety kategórie ,,400“ o pohone som bol rozhodnutý. Elektrifikácia replík historických modelov sa stala v súčasnosti veľmi obľúbenou a prináša ďalšie možnosti pre využitie týchto vydarených konštrukcií.
Postupne som si pripravil šablóny na výrobu rebier krídla, vyrezal potrebné oblúky, pripravil nosníky a zhotovil prepážky trupu. Stavba išla pomerne rýchlo a po určitom čase bol model pripravený na poťahovanie.
Musel som sa rozhodnúť čím model potiahnem. Modelársky papier je klasika, ale má isté nevýhody. Nie vždy sa podarí pristáť tak aby nevznikla dierka.
Nažehľovacia fólia má širokú škálu farieb, mal som predstavu, že model by vyzeral efektne v kombinácii nepriehľadnej a transparentnej fólie, ale to sa zasa k replikám moc nehodí.
Po dlhom rozmýšľaní vyhral univerzálny poťahový materiál Vlies, ktorý imituje papier a farebné doplnky som strekol sprejom. Popisky mi vyrezal Loki z reklamnej fólie.
Model veľmi dobre lieta, ale nie je to súťažný brus. Vďaka kabíne má model pomerne veľký odpor a horšie kĺže. Je veľmi poslušný a dokáže lietať na malých priestranstvách, efektné sú nízke prelety na minimálnej rýchlosti.
Počas jedného dňa som s modelom letel už v pomerne veľkej výške. Potreboval som ju vyklesať a tak som ho pozvolne pustil dole. Ani neviem, či som sa poplašil ja, alebo model svojim profilom krídla už nechcel ísť ďalej tlačeným klesaním, len zrazu sa zrovnal a krídlo prasklo v polovici. Bezradne som sa pozeral na padajúce časti k zemi. Z modelu mi ostali chvostové plochy a okrajové časti krídla...uši.
Nedokázal som sa zmieriť s tým, že som o model prišiel a behom pár dní som poškodené časti postavil opäť. Model je stále letuschopný i po 13tich rokoch čo ho mám. V Modelklube sa postavil aj druhý kus a Jozef Popradi ho tiež sfarbil rovnako.