Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Rekreačné modely - súčasť môjho modelárskeho života

24. 1. 2010

 

...sú mojou hlavnou modelárskou kategóriou. Pri ich stavbe nemusím brať dôraz na pravidlá, či použité materiály a môžem sa sústrediť iba na model. Takmer všetky konštrukcie mojich rekreačných modelov som navrhol sám.

 

   Postupom času som si postavil niekoľko čisto rekreačných modelov.

 

   Obrázok Veľmi obľúbeným modelom, ktorý som navrhol a postavil bol Brickman. Táto V2-ojka mi robila spoločnosť v Považskej Bystrici. Jednalo sa o môj prvý dvojkanálový model. Lietal som s ním na úpätí vrchu Manín (tzv. Manínci). Neskôr mi ho vyťahovala navijakom moja Zuzka, či brat Martin. Postupom času som sa prepracoval k štartom modelu gumicukom. Na toto obdobie spomínam veľmi rád, lebo sme dokázali odlietať za letový deň i niekoľko desiatok štartov a postupne sa vylietal na dobrého pilota, lietala Zuzka i brat Matrin. Po havárii, zapríčinenej skratom akumulátora som krídlo z modelu použil pre elektrolet Gulara.

 

   V začiatkoch elektroletovej dráhy som postavil model nápadne pripomínajúci ULL lietadlo.  Obrázok  

   Po havárii, ktorá model vážne poškodila som už tento zaujímavý model o rozpätí 1000 mm neopravoval. Elektropohon som odniesol do Nitry, kde sme vtedy bývali a zabudoval ho do Obrázok Bricknama Mini (model spomínam v časti venovanej elektroletom). Neskôr bol určený pre malý dvojplošníček „No 118“ Ono toto bolo naozaj zvláštne obdobie. Postavil som model Arthur , ktorý ani neletel, lebo bol zničený pri vytopení mojej dielne po prasknutí radiátoru.

   Obrázok Malý vetroň Tino ( rozpätie 1020 mm, dĺžka 897 mm) som postavil účelovo pre lietanie na malých svahoch, či gumicukovým štartom. Dosýta som sa s ním dokázal vyblbnúť pred poobednými letovými smenami na Sliači. Dostával som ho do vzduchu gumiprakom o dĺžke 50 m

a jeho let z tejto výšky trval v beztermickom počasí približne 2 minúty.

 

Veľmi rád lietam s elektroakrobatickým modelom Lady2.Obrázok

  Jeho predchodca Lady ma naučil odlietať akrobatické obraty. Smolou bolo, že model si odniesol každý nevydarený pokus, až som ho v lete 2008 už neopravoval a postavil model nanovo. Rozpätie a dĺžka modeli je 850 mm

.

   Samostatnou kategóriou mojich záujmov sú samokrídla. Postavil som niekoľko modelov tohto druhu. Modelom vychádzajúcim z Minitornáda budem venovať samostatný článok. Ďalším pokusom bola stavba lietajúceho auta Waterman Arrowbile o rozpätí 1140 mm

. Bol postavený pre desatinkovú kategóriu, ktorá vznikla popri historických modeloch. Lietanie s týmto modelom je veľmi zaujímavé. Model má pomerne veľkú zotrvačnosť a tak pred každým obratom treba reagovať vopred. S modelom som reprezentoval Modelklub Žilina na Jeti model mítingu v roku 2007.

 

   Obrázok Keď som spomenul túto polomaketu zastavím sa i pri Z-37 Čmeliak. Tento model som staval na niekoľko pokusov. V prvopočiatkoch sa postavený trup stal zaujímavý pre nášho psa, ktorý sa s ním pohral. Skoro som ten rozkúsaný trup aj vyhodil, ale manželka ma ukecala nech si ho ešte raz prehliadnem a pozriem sa či sa dá opraviť. Naozaj bol opraviteľný, ale stálo ma to veľa času. Zvyšok modelu som dostaval na preškolení v Košiciach a model zalietal v roku 2003. Oľutoval som, že som model nevybavil krídelkami. V určitých fázach letu je obtiažne vyberať zatáčky iba smerovkou. Model, preto čaká na nové krídlo s krídelkami, lebo v tejto konfigurácii by som ho nerád rozbil.Obrázok

 

  Pre letné osvieženie pri vode som postavil RC čln 001. Stal sa našim veľmi obľúbeným modelom a verím, že ho bude nasledovať i plachetnica, ktorú mám v pláne do leta postaviť.

   Dúfam, že modely pre radosť budem stavať naďalej. V súčasnej dobe mám rozpracovaný Z-24 Krajánek, no chystám sa i na stavbu väčších vetroňov i motorových modelov.Obrázok

 

 
Reklama

Náhľad fotografií zo zložky Rekreačné modely lietadiel