Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Ing.Ľudovít Jambrich nás navždy opustil

27. 2. 2016

Ťažko som sa vyrovnal so správou, že "Ľudo" podľahol 19. februára 2016 zdravotným problémom, ktoré na neho v poslednom čase doľahli. Niekoľkokrát sme spolu v posledných mesiacoch telefonovali. Bol pre mňa vzorom človeka, ktorý ctí hodnoty, ktoré nás spájali. Ako jeden z mála skutočne chápal prečo som zanechal milovanú prácu vo vojenskom letectve na stíhačkách Aero L-39 Albatros a prišiel žiť k rodine. Veľmi ma podporoval v drastickej zmene mojej profesie, chápal i moje zapálenie pre cyklistiku. Vždy keď sme sa stretli bolo o čom hovoriť, prebudil vo mne záujem o históriu lietania v Žiline, požičiaval mi knihy a študijne materiály aby som sa dozvedel viac. Verím, že život, ktorý prežil bol naplnený a do "leteckého neba" odletel spokojný. Doma čaká v modelárni na dokončenie Zlin Z-24 Krajánek, ktorý bude niesť číslo OK - 8585, lietadlo za ktorého kniplom usadal Ľudo. Tak sme sa dohodli a dodržím to!

   Budem si ho do konca života pamätať ako múdreho človeka, ktorého tvár vždy vyžarovala pokoj a radosť z nášho stretnutia.

...i keď v deň rozlúčky s "Ľudkom" sa vystriedalo snáď všetko počasie, som hrdý, že človeka s takým zápalom pre lietanie odprevadila i trojica Zlinov Z-142 z letiska v Hričove. Ich prelet ponad cintorín bol dojemný a aj úplne neznámy človek, prechádzajúci mestom si musel všimnúť, že sa lúčia s letcom...

aeronca-tandem-a---udo-jambrich.jpg

 

Ing.Ľudovít Jambrich

Bol rodákom zo Závažnej Poruby z okresu Liptovský Mikuláš, kde sa narodil v roku 1938 v rodine stavebného technika a administratívnej pracovníčky.

Jeho veľkou túžbou už od chlapčenských rokov sa pre Ľuda stalo lietanie a modelárstvo bolo prvým krôčikom ako si naplniť svoje sny. Začal s ním ako samouk a inšpiráciu hľadal v modelárskych a leteckých časopisoch. Neskôr navštevoval modelársky krúžok na škole a letecko-­modelársky krúžok v Celulózke v Žiline vedený Ivanom Brezánym.Vyštudoval Slovenskú vysokú školu technickú v Bratislave so zameraním na strojárstvo a pracoval v Stredoslovenských kameňolomoch a v ZVL na odbyte. Časť života strávil i ako funkcionár Letiska Žilina v Hričove.

horky17.1.08-008.jpg

Venoval sa stavbe voľných modelov na gumový pohon a v neskôr bol vyznavačom elektrovetroňov F5J/Entry, historických a rekreačných modelov lietadiel.Jeho najväčším úspechom v modelárskej kariére bolo víťazstvo v krajskej súťaži.

cd-modely-241.jpg

Na veľké lietadlá si siahol v roku 1954 kedy začal s plachtením a stal sa Majstrom Slovenskej republiky. Bol mu udelený titul Majster športu a v rokoch1969­-1973 bol reprezentantom Československa v plachtení a na rôznych vetroňoch nalietal dovedna 2100 letových hodín. Lietal i na motorových lietadlách, na ktorých nalietal približne 450 hodín a pilotoval i vrtuľníky kde jeho nálet dosiahol 150 letových hodín.

 

Vo voľnom čase sa venoval hlavne vnúčatám a rodine.Dá sa povedať ,že bol odborníkom na históriu lietania na Slovensku i v žilinskom regióne.

 

 
Reklama