Ústredná pilotná škola bezmotorového lietania na Straníku pri Žiline v súčasnosti
Pri častých rozhovoroch s priateľmi sa vraciam k histórii plachtárskeho strediska medzi Straníkmi nad Žilinou. Veľakrát sa mi niekto pochváli, že bol na Straníku s rodinou pozrieť na rogalá, či len tak sa previesť na horskom bicykli, alebo mal tadiaľ cestu na bežkách
Vždy otočím reč na tému letiska, ktoré tam od medzivojnového obdobia bolo. Stretávam sa skôr s nechápavým pohľadom a pochybosťou o mojich slovách.
V jarných mesiacoch som tam bol so synom a mal som šťastie, že areál bývalého letiska i dielní, kde teraz sídli ústav bol otvorený a ja som to tam pofotil. Po preložení letiska do Žiliny, sa na ploche slúžiacej k štartom klzákov gumovým lanom začala výstavba a tak je celý areál ÚPŠBL je v obklúčení domov obce.
Na priložených fotkách je viditeľná budova školy, hangár i pôvodné dielne, v ktorých sa vyrábali klzáky rôznych konštrukcií. Počiatok lietania na Straníku siaha do mája roku 1935 kedy tu Ludvík Elsnic vykonal po odporúčaní Štefana Pleška let o trvaní 1h 30 min. Pre vhodnosť na štarty a lietanie s klzákmi si hneď Straník získal prezývku podľa známeho plachtárskeho strediska v Nemecku. Hrdo ho nazývali "Slovenská Wasserkuppe". Tam sa však lieta do dnešných dní a okrem moderného plachtárskeho strediska je tam i najväčšie múzeum s expozíciou bezmotorového lietania. ( http://www.segelflugmuseum.de/)
...pár fotiek zo slávnej histórie plachtárskeho strediska na Straníku...
...súčasný stav areálu bývalej leteckej školy. Iba hangár v strede obce dáva tušiť, že sa jedná o objekt niekedy slúžiaci pre uschovanie klzákov.