Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


...moje konštrukcie elektroletov...

17. 1. 2010

 

...istý čas mojej modelárskej kariéry som venoval súťažným modelom „elektrovetroňov“. Priviedol ma k nim môj záujem o články v časopisoch na túto tému. Vôbec prvým bol Brickman- Mini. Tento model priniesol so sebou prvé skúsenosti v oblasti elektroletov a stal sa počiatočným bodom na mojej elektroletovej ceste. Poháňaný bol pohonnou jednotkou TP- 03. Napájanie tvorila 8-článková sada NiCd akumulátorov Saft 110 mAh. K ovládaniu výškovky, smerovky a otáčiek motora som používal 4-kanálový vysielač Futaba Skysport. Model mal dĺžku 730 mm, rozpätie 950 mm

a hmotnosť 220g.Obrázok

 

  Postupom času ma zaujala kategória F5B/Formula Tatry a navrhol som pre ňu model Chandler.  Jeho letové vlastnosti boli uspokojivé. Profil krídla S 3021, rozpätie 1500 mm, dĺžka 1060 mm a hmotnosť 580 g

. model zažil niekoľko druhov pohonu. Bol osadený 400-vkou napriamo i s prevodovkou, ale i motorom Mig-480 BB. Napájanie tvoril buď 7-článok Sanyo 1100 mAh, alebo 8-článková sada Sanyo 800 mAh.

 

Ako doplnkový model pre kategóriu F5B/Formula Tatry som postavil model Gulara. Ku krídlu, ktoré mi ostalo z dvojkanálového vetroňa Brickman som účelovo postavil trup a chvostové plochy. Model mal i napriek použitiu profilu s rovnou spodnou hranou veľmi dobré letové vlastnosti a vyslúžil si u mňa veľkú obľubu. Lietal som s ním na súťažiach, ale stal sa i mojím obľúbeným rekreačným modelom.Obrázok

  Rozpätie krídel 1300 mm, dĺžka trupu 865 mm a letová hmotnosť 500-550 g

. Za úspech považujem i to, že model si na základe môjho odporúčania i uverejnenia v časopise RCR postavilo pár modelárov. V súčasnej dobe ho využíva k učeniu lietania kolega z klubu.

 

Ďalším modelom pre F5B/Formula Tatry, ale i pre novo vznikajúcu kategóriu F5J/400 bol Hugo. Model mal lomenie krídla do jednoduchého V a ovládané krídelká, výškovku a smerovku. Jeho letové vlastnosti vo veternom počasí boli veľmi dobré, ale vďaka svojej veľkej plošnej hmotnosti nebol konkurencie schopný v termickom počasí. V súčasnosti pri použití LiPol akumulátorov a striedavého motora by sa z neho iste stal lietavý model so štandardnými výkonmi.Obrázok

  Rozpätie 1320 mm, dĺžka 865 mm a hmotnosť 620 g

.

 Úspešnou konštrukciou, ktorú som navrhol v lete 2004 bol elektrovetroň Blue 14. K jeho pohonu slúžil motor Speed 400 s prevodovkou 3,5:1 napájaný 8-článkom 800 mAh. Použil som ovládanie krídelká / brzdy, smerovku, výškovku a ovládanie otáčok motora. Model mal rozpätie 1680 mm, dĺžku 1110 mm a hmotnosť 630 g

.

 

  Veľmi dobré letové vlastnosti model potvrdil pri seriálovej verejnej súťaži Žilinská liga, kde sa mi s ním podarilo vylietať tretie miesto.

Obrázok  Zatiaľ mojou poslednou dokončenou a najvydarenejšou konštrukciou modelu pre kategóriu F5J/400 je model Atak. Rozpätie krídel je 1800 mm, dĺžka 1165 mm

a hmotnosť 505g. Model má netradične usporiadané chvostové plochy so spodnou smerovkou a ovládanú brzdiacu klapku po celom rozpätí strednej časti krídla. Jeho výkony sú porovnateľné so špeciálmi, ktoré si modelári v súčasnej dobe kupujú pre lietanie v F5J/outrunner. Presvedčil som sa o tom v Šuranoch v roku 2009, kde som si s ním bez predchádzajúceho tréningu vylietal pekné 4. miesto medzi 29 účastníkmi v súťaži Slovenského pohára.

 

Po skúsenostiach zo súčasných súťaží túžba lietať podujatia F5J vo mne oslabuje. Modelári už nie sú schopní postaviť si konkurencie schopný model a v štartovom poli sa striedajú rovnaké typy modelov od rôznych výrobcov. Je potešiteľné, že i tu sa však nájdu ešte ozajstní modelári, ktorí sú schopní porozprávať sa o tom ako model vznikol, prečo ho tak navrhli. Je ich však len pár a tak sa debaty na súťažiach skôr točia okolo ceny modelov, RC vybavenia a výkonoch elektropohonov.

 Mám rozostavaný ešte model Miňo, ale  zatiaľ mi chýba motivácia pre jeho dokončenie. Možno raz preň nájdem uplatnenie.

 
Reklama

Náhľad fotografií zo zložky Elektrovetrone